söndag 25 maj 2008

Växtkraft. . .

Här har det varit bråda tider - det är så mycket man vill hinna med att göra och när det sedan är ett bröllop som skall planeras blir det lite extra att pyssla med- men det är så kul - dagen D närmar sig med stormsteg.
Men innan jag visar lite mer om förberedelserna inför vårt historiska bröllop ska ni få se vad som hänt i trädgården. . .
Mitt favoritställe en underbar plats att få vara kreativ vid. . .
Ovanför planteringsbordet inne bland klätterhortensian sitter denna zinktavla och där har den tomma dillpåsen hamnat efter att fröna blev sådda i landet för 2 veckor sen. . .
Under vårt gamla äppelträd som håller på att dö (tyvärr) har jag planterat en vit klätterros som blommar underbart under sommaren. . .
I landet har vitlöken kommit igång rejält. I bakgrunden ser ni min pappas gamla grep som fått sig en släng av vita pensel. . .
Här måste jag få skryta lite för i den här krukan växer franska dragon som jag lyckat få att överleva för andra året i rad nu - det skall tydligen inte vara så lätt hörde jag på ett trädgårdsprogram. . .
Drygt halva vårt hus har tegelfasad och utefter den får klätterhortensian "härja fritt" och det gör den vill jag lova. Men jag har J flåsandes i nacken hela tiden som hotar med att gå lös med sekatören om jag inte håller efter den så den inte växer sig fast i träfasaden som vi har lite högre upp. Med det hotet är jag rask att agera för om han får gå lös med sekatören, gräsklipparen, motorsågen eller vilket verktyg som helst då rycker alltid lite mer än vad det var tänkt. . . se karlar - kanske någon som känner igen sig ?
I en annan del av vår trädgård har Gustaf sin trädkoja - den är ännu inte sommarfixad för vi väntar på att all den gula frömjöl som faller ner från träden skall ta slut någon gång. Detsamma gäller vår altan som fortfarande inte är brukbar - vi har rätt mycket barrträd runt vårt hus - så vi funderar skarp på att glasa in nästa år - för att förlänga säsongen och slippa att allt blir gult.
Till Gustaf's stora förtjusning har det flyttat in en fågelfamilj i hans fågelholk som sitter ovanför kojan - tyvärr ville ingen av dom vara med på bild. . . idag
En liten kruka med taklök på tillväxt - tittar ni noga ser ni små små lökar som snart kommer att fylla upp krukan - älskar denna växt!
Nu har jag en fråga till er!
Ska man ta bort blomställningen på rabarbern ? Någon som vet ?
Idag är det morsdag och då tänker jag på min mamma som tyvärr inte finns i livet längre. Idag tänker jag dricka mitt kaffe på ett speciellt sätt som min mamma ofta gjorde. Ja - vi har ju alla våra egna sätt att minnas våra nära och kära.
Tillägnar mamma Elsa en bild på vit syren - som ett minne av den syrenberså vi hade på vår bondgård när jag var liten. . . Hoppas mamma har det bra där hon är!
Nu ska ta mig en kopp kaffe och sedan fortsätta sy några fler historiska kläder till bröllopet - ni får se i nästa inlägg.
Kram på er alla bloggvänner och tack för all underbara kommentarer - det värmer i hjärtat!!
:-) Ann

21 kommentarer:

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Vilket härligt inlägg :)

Ska bli spännande att se kläderna och ALLT!

Jepp, bort med blommeriet på rabarbern!

Ha en skön mors dag :)

Varma kramar
Flisan

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej!
Vad härligt det är i er trädgård! Vad mysigt det kommer att bli med klätterrosen vid äppelträdet!
Ska bli spännande att se käderna du syr, tänkte på dig häromdagen när jag såg en sida på nätet med mönster på medeltida kläder :D
Vilken underbar koja!
Önskar dig en skön Mors Dag!
Kram
nina

Hannis sa...

Blir så glad när du dyker upp=))

Underbara bilder från din trädgård!
Ser så härligt ut!
Och vad gulligt med fågelholken.

Jag är så nyfiken på bröllposförberedelserna!!
Det ska bli himla kul att få se sen.Börjar du bli nervös?

Denna helgen har inte många knop gjorts i mitt hem.
Har mest rullat runt och ojat mig och försökt hitta en bekväm liggställning..
Skrattar åt det hela i dag som tur är!

Vad fint att fira din mor med kaffe på hennes vis trots att hon inte finns kvar i livet.
Det är kärlek det!

Ha en fin dag Vännen/
Stor kram Hannis

Gårdsromantik sa...

Det växer ju så det knakar i din trädgård - hörs ända hit! ;-)
Vilken fin koja sonen hade och rara grannar!

Jag har lagt upp lite länkar till olika bloggtävlingar på min blogg - så vi inte missar någon.

Kram Maud

Lily of the valley sa...

Så härlig och mysig trädgård du har.
Jag gillar din kreativa plats :D
Trädkojan är underbar, och fågelholken.
Det låter så härligt med klätterrosen vid äppleträdet! Får mig att tänka då på dofter och färger.

Dina bröllopsförberedelser låter också spännande...

Ha de gott
kram Lily

Hemma hos Klara... sa...

Härliga bilder. Vad det växer! Blir spännande att få se förberedelserna inför bröllopet :) Själv så var jag på medeltidsmarknad i går så jag är full av inspiration av allt jag såg!

Ha en härlig vecka!
Kram Helena

Frida sa...

Hej!
Vad roligt med bröllop. Då förstår jag att du har fullt upp med förberedelserna! Jag beukar redigera mina bilder på www.picnik.com, enkelt och roligt. Gå in och kika där! Vad fint med syrenbilden till din mamma och att du dricker ditt kaffe som på henens vis. Det hade hon säkert tyckt om. Kan tyvärr inte hjälpa dig med rabarberna, är inte så duktig på dem. Underbara bilder du visar i från din trädgård! Kojan äe så söt.
Kramar Frida
Hoppas du har haft en bra mors dag!
Många kramar Frida

Frida sa...

Råkade visst upprepa mig. Det gick för fort.

Jes/Vita villa vila sa...

Å vilka härliga bilder!

Vad spännande att få se kläder & hela baletten :) Mysig planering!

Önskar dig en fin vecka!

Jes ♥

My Lovely Things sa...

Åh så vackert trädgårdsinlägg..så fint planteringshörna..verkligen mysig..
ja min man är oxå väldigt orolig attväxter ska förstöra fasaden och planket och muren..
ja så är det...

vad spännande med bröllopsbestyren..
Förstår att saknaden efter din mor är stor..härligt att få minnas iallafal..

ha det så gott..det var så kul att höra från dig..
kram anna

Anonym sa...

Historiskt bröllop....nu blev jag verkligen nyfiken...ser fram emot bilder och berättelser om detta :)
ha det så bra och tck för din fina kommentar!

bykerstin o. butikblandannat sa...

Kul att läsa om bröllops och trädgårdsbestyr! :) Härliga bilder från trädgården! Å vad jag önskar jag också hade en trädgård att påta i... Men man får väl längta ett tag antar jag. Ser framemot uppföljningen med bröllopsfix och annat pyssel! Kram Kerstin

Lilla Blanka sa...

Hej!

Åh vilket härligt inlägg..!
Underbara bilder!

Kram
Mia

Annika sa...

Vad jag fått veta skall man ta bort blommorna från rabarbern, då vill den producera mer och rabarbern blir inte lika träig när de blir större.
Det måste vara en hettsig tid för dig nu med att sy kläder mm.
Vad mycket du hunnit med i trädgården, härligt med alla bilder...
Ha en bra vecka
Kram Annika

Anonym sa...

Vilken mysig plats du har ditt planteringsbord på. Jag har ett liknande som står på grunden till vårt växthus.
Du visar härlig trädgårdsbilder.

Tänk vad jag är nyfiken på ditt bröllop. Ska bli så spännande att se vad ni hittar på.

Som du vet så förlovade vi oss ju i vår och planerna går högt o lågt om hur, var och när vi ska gifta oss.

Lycka till i planeringen med det och kika gärna in till mig och känn en doft av Grekland

Kram Lena

Unknown sa...

Så vackert inlägg..väldigt fina bilder..ni har ju jättefint i eran grönskande trädgård,blir nog fint med klätterrosorna,älskar rosor!
Så fint med fågelfamiljen som flyttat in i eran holk,trevligt!=)
Önskar dig en fin dag!

Kram Maria

RANA sa...

Å herre gud så mycket fint.

Vilken jätteläcker trädgård ni har. Tack för att du visar så fina bilder. Söt fågelholk.

Men inte behöver man staga upp rabarbern..? Men vad har jag för talan i detta ämne; vi har ingen rabarber i trädgården. ;-)

Bröllop? UNDERBART. När?? Berätta allt. Jag har missat massor och ska läsa i kapp.

Vad kul att du gillar tavlan. Jodå, jag har målat den. Den är rätt hårt beskuren där och är egentligen större.

MÅNGA KRAMAR och lycka till med alla förberedelserna.

Rana

Anonym sa...

Hej Ann gör en liten test du vet vad jag menar! du är nr 1 .Kram Elisabeth

Anonym sa...

Oj vilken bra fråga... det vet jag inte men hoppas hitta svaret här inne :D

annaslantliv sa...

Ha en skön helg och njut av solen som förhoppningsvis visar sig för oss alla!

Kram Anna

Anonym sa...

Det är första men inte sista gången jag kommer in på den här bloggen. Gud vad mycket vackert grönt. OCH... jag älskar basilika. Är lite avis på din basilika planta,haha.

Ha en trevlig helg/Maria

Ps Gillar du vita små änglar så gå in på min röriga blogg och tävla fram till midsommar. Kram.

Related Posts with Thumbnails