lördag 4 oktober 2008

Citronträd - en riktig utmaning . . .

Hej alla bloggläsare,
De senaste nätterna har varit riktigt, riktigt kalla och nu vi törs inte ha vårt fina citronträd kvar ute i trädgården längre - så idag fick det komma in i värmen.
Detta underbara träd var en av de många fina bröllopspresenter vi fick när vi gifte oss. Trädet har transporterats till oss ända från Holland och har nu 3 stora gröna citronfrukter och flera knoppar. Några av dessa har slagit ut till vackra små blommor.
Nu håller vi tummarna för att citronträdet kommer att överleva, inomhusklimatet över vintern, så att vi nästa sommar kan flytta ut det i trädgården igen.
Något som också ska få komma ut i vår trädgård nästa sommar är ett fynd från besöket i Nora . . .
Den gamla symaskinen Freja, från Husqvarna, den ska få bli en fin dekoration i någon av våra rabatter - konstigt tycker ni kanske - få se vad ni tycker när ni får se bilderna . . .
Här målas det idag för fullt och det är inte med vit färg utan svart. Ja - ni läste rätt! Det är några av våra tavelramar som får sig en "make over" - bilder kommer när det är klart.
Ett stort tack till er alla som gör ett besök på min blogg. Jag uppskattar det verkligen och blir så glad varje gång någon av er har lämnat en kommentar :-)
Ha nu en riktigt skön fortsättning på lördagen . . . J lovade precis kanelbullar till eftermiddagsfikat - mums!
Kram
Ann

26 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så vackra blommor citronträdet hade!

Kram Maud

Jenny Oak Fae sa...

TACK för kommentaren!

: )

Ha det GOTT du också..!

KRAM, Jenny

<3

Virginia sa...

Glad you stop by. You are welcome to copy any picure you want.
Blessings, Virginia

MiaMaria sa...

Hej Ann!

Så fina växter...hoppas att ni klarar det till sommaren då det kan flytta ut....

Ha´det så bra!
MiaMaria

Lilla Blanka sa...

Hej Ann!

Men åh vad fina blommor och så bär ert träd citroner..underbart!

Jag har ett träd som er likadant ut, fast utan blommor/citroner..jag vet inte hur jag skall bära mig åt för att få det att blomma. Nu står det ute i växthuset och jag tänkte vänta tills det fick sig en frostknäpp för att försöka jaga fram lite blom till våren..sedan får det bo i en sval källare till mars.
Tidigare har det stått inomhus året runt (3-4 år)..får se om min nya taktik ger effekt ;)

Kram vännen!
Mia

Liza i pepparkakshuset sa...

Hej!

Kul att du tittade in hos mig!
Jag vet inte vad färgen heter tyvärr, Flugger svart lasyr tror jag. Jag är jättenöjd med den svarta färgen, det enda är nog att man får måla om lite oftare...

Mvh Liza

Frida sa...

Hej Ann!
Vilket fint citronträd, roligt att det har fraktats så långt. Låter snyggt med varta ramar.
Hoppas du får en bra helg!
Kram Frida

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Ha, ha Ann, har jag smittat dig menar du? Fint itronträd, hoppas det klarar sig inomhus. Jättevackra blommor på trädet!
Du, jag blev väldigt nyfiken på vad du ska hitta på med fina symaskinen! Ser fram emot att se tavlorna också!
Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
kram
nina

Mjuka sa...

Har också mycket svart!! Låter inte alls tokigt med symaskinen, härligt!!
Ha en fin lördag
kram M

Ann-Charlotte sa...

Så fint träd...jag har bott i Kalifornen vi hade också flera citrus träd, fast dom behövde vi ju inte ta in för vintern fniss fniss.
Kramsiar
Ann-Charlotte

Anonym sa...

pretty picture, the first one with the pink flower!!!!
marina

Eva Agnes sa...

Kära Ann!
Tack för värmande tankar.
Jag känner dem.
Kramar Eva Agnes

Guldkorn i min vardag! sa...

Här har snön visat sig för första gången i går(läs lördag)Idag har vi dock haft varmare men massor av regn har fallit.
Hoppas verkligen ditt fina cironträd överlever, otroligt att den har tre citroner på sig.
symaskinen blir säkert fin i trädgården, ska bli kul att se resultatet, har föresten aldrig sett märket freja på en symaskin förut.
Ha det gott och kramar från mig
Ulla-Bella

Hannis sa...

Nämen nu tror jag att du blivit tokig!
Målar du i svart??!
Skojar bara!
Har faktiskt fastnat lite för svart som kontrast jag me.

Vilken fin symaskin!
Såna är fynd=))

Ha en fin vecka min vän!
Kram Hannis

Ann-Charlotte sa...

Ja drömma är gratis, men tänk va mycket man har hemma som man faktiskt kan göra nya saker av.
Kramisar
Ann-Charlotte

Sallys hus sa...

Hallå där1

Vilket fint träd. Jag håller tummarna åt dig...;)

Vad häftigt med symaskinen ute i trädgården...det kommer verkligen bli ett roligt inslag....jätte fint sen när den börjar rosta också....jag gillar rostigt....

Du undrade över färgen...
Jag målar med vattenbaseras lackfärg.
Nordsjös grundfärg först....vill man ha kritvitt är den ju bra för den är ju matt.
Nu vill inte jag ha kritvitt utan bryter den lite.
Inte åt det gula hållet utan åt det mer kalla...fast ändå brutet.....låter nog lite krångligt...fniss...undrar om inte färgnr. är 0500 eller nåt sånt.
Då blir det ju något blankare än med bara grundfärg men det blir jätte fint tycker jag.
Målar först ett lager svart, sedan grund, sedan 2 lager till av den brutna färgen.
Jag tycker det värsta är att färg alltid är så rinnig så man måste måla så tunt.
Skulle önska att det räckte med ett varv....;)
Sedan har jag lärt mig att det är jätte viktigt vad man använder för pensel.
Till vatten baserad ska det vara med ljus borst och till Alkryd svart.
Annars får du sånna där spår i....de ljusa penslarna är mjukare.
Hoppas du hittar en färg du gillar.
Ha en toppen vecka...kraaaam

Anonym sa...

Hejsan
Så det har målats hos dig med i helgen, och inte vitt? Jag har oxå gjort det och för mig blev det svart denna gång......

Du, glöm inte att vattna citrusträdet bara, så ska du se att du klara det.

Ha det bra
Kram pernilla

Viola sa...

Vilket underbart citronträd, hoppas verkligen att det klarar sig över vintern, ha en bra vecka, kram VIOLA

Monika sa...

Tack goa du för besöket :o)

Äntligen kom jag mej för att kika runt lite hos er andra också :o)

Vilket vackert citronträd! Doftar ju underbart också och blommorna är ju så vackra.

De där gamla symasinerna är ju som riktiga kostverk. Tänk vilken finess det var på saker och ting förr :o)

Min kompis målade om en låda från en sån och har ställt den som prydnad på ett bord med lite fint pynt i. Det blev jättegulligt!

Kul att se hur det går med citronerna.

Ha det bäst!

Kramar

Monika

"M" sa...

Hej där....det där om färgfrågan, jag målar alltid med vattenbaserad vit grund eller snickerifärg....sen kan man ju grunda med svart färg ...blir snyggt när man sen skaver bort den vita färgen....och det torkar fort....gör ofta färdigt en möbel samma dag....kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej!
Det sägs att blommor som ges med kärlek lever länge...
Jag målade också mina tavelramar svarta.Urfint!

Kramar viveka

Hem och Lycka sa...

Oj, vad vackert träd ni fick! kram

Skomakartummen sa...

Åhh... vilket fint träd, det är inte många som har egna citrusträd.. tja inte i sverige i alla fall *fniss* Kram sari

Lallis - liv och leverne sa...

Jag hade ingen aning om att citronträd hade så vackra blommor:)
Ha en fin kväll.
Kram Lallis

Anonym sa...

Hej! Var rädd om ditt citronträd...det var ju till en mycket speciell dag... Spännande att se hur du så småningom ska få till det med symaskinen!Kram Tulipa

Anonym sa...

Åh vad kul att det blommar! Hade ingen aning om att det skulle göra det. Hoppas att citronerna blir stora å gula nu när trädet får stå inne över vintern. Kanske en uppdatering senare i vår ;) puss kram saknar er alla!! Hoppas att allt är bra med er! k

Related Posts with Thumbnails