söndag 21 september 2008

Annan typ av hantverk . . .

Idag tänkte jag chocka er lite och visa en annan typ av hantverk som min äldste son Oscar har som sitt stora intresse.
Han håller på med lajv som är ett levande rollspel i fantasy miljö. De senaste åren har han spelat rollen som orchen Shagûr och nu är han nybliven ledare för Za Maturz Shrak.
Här ser ni honom i full utrustning med en krage gjord av flätat läder förstärkt med bambu. Hela utrustningen har han gjort själv på workshops tillsammans med sina lajvkompisar. Ett bra intresse tycker jag där man får lära sig mycket som bl a att göra sin egen utrustning, bygga lägerplats, laga mat, skriva intriger, leda, organisera och spela sin roller.
När dom är ute på lajv är dom det tillsammans med ca 1500 andra personer som spelar olika roller som t ex människor, alver, troll, orcher mm
Här ser ni honom tillsammans med resten av sitt gäng i Ulvtandsalliansen. Ett härligt gäng killar som har väldigt kul tillsammans och som är otroligt duktiga på sitt hantverk!
Men jag måste erkänna att jag skulle inte vilja möta en sån ute i svampskogen precis . . . Ha Ha
Ha det gott!
Ann

24 kommentarer:

Anonym sa...

Man får också lära sig att leva i misär. Skämt och sido :)
Riktigt bra inlägg, tycker det är roligt att du engagerar dig så mycket i Oscars lajvande.
Hälsningar Dennis

Gårdsromantik sa...

Vilka fantastiska dräkter de tillverkat - snacka om hantverk!

Verkar ju jätteintressant.

Kram Maud

Kannor och karaffer sa...

Tack Dennis - det är kul att vara delaktig och jag tycker verkligen ni är otroligt duktiga och najs på alla sätt och vis

:-) Ann

Hem och Lycka sa...

Jösses vilka dräkter, fantastiska! Men håller med dig, hade jag mött en av dem en mörk kväll hade jag nog kissat på mig.. ;-)

Tack för att du tittade in hos mig! kram

Jenny Oak Fae sa...

Kråkguldet, ja det kommer jag ihåg, visades även när jag var barn, jag är född -74.

KRAM, Jenny

<3

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Sicken grej!!! Men nej en sån vill inte jag heller möta...
kram
nina

Älfgärdet sa...

Min äldste son, 12 år, har just upptäckt detta med fantasy & är så fascinerad. Än så länge har det inte gått & blivit lajvspel av det, han har börjat med bordsspelande, men jag tycker att det ser jättekul ut att få lajva runt i skogen! Mycket fina dräkter!

Nettan sa...

Hujedanmej, sånt monster till " barn " du har ;0)( säkert söt under masken ) !
Skämt & sido, tycker det är riktigt coolt att dom umgås & spelar lajv & inte sitter inne & umgås vid en dator !!

Ja inte skulle jag då vilja stöta på dom i skogen heller...*fniss* !

Ha det gott..
Kram Nettan

Anonym sa...

nämen gud, jag skulle kissa på mig om jag mötte en sån i svampskogen ;) Men vilken kreativitet, hur lyckas man tillverka såna grejer?! Måste han ju kunna göra pengar på =)

MiaMaria sa...

Hej!

Oj vilka fantastiska dräkter fast lite skrämmande.....

HA´en bra vecka!
MIaMaria

Oscar Christiansson sa...

Tack så hjärtligt för de värmande orden !

Grejerna på bilderna är gjorda av allt ifrån vegetabiliskt garvat läder till råhud.

Horn och Bambu är fast buntade med läderremmar och bivaxad lintråd.
Råhuden är hämtat med inspiritation från Vikingarna , där de blötte ner råhuden i flera timmar , och sedan skar ut bitar de fäste runt om sina sköldar för att de skulle hålla.

Den idéen tog vi till utrustningarna, och buntade och fäste det ovanpå lädret för att det skulle få mer stadga och bli snyggare.

Hästtagel och vildsvinsborst finns också på rustningarna , men har ni fler frågor eller bara är allmänt intresserade skicka ett mail.

Och tack mamma för dig engagemang i min livshobby !

Mvh
Oscar,Sonen.
Oscaaar_o21@hotmail.com

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Hjälp!så läskigt frän han ser ut i den där utstyrseln!
Kram Marlene.

Lilla Blanka sa...

Hej Ann!

Jag har inte heller hunnit med så mycket bloggande de senaste veckorna så nu känns det extra kul att titta ikapp sig :)

Wow vilken kul spel/lek, påminner om dataspelen fast i live-version :) Imponerande dräkter!

Kram
Mia

Evelina sa...

Fy... vad rädd jag blev... haha =)
Kul inlägg!

/Evelina

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka fantastiska dräkter de har! Vilket jobb! Men de ser allt lite otäcka ut tycker jag, men det är väl såklart meningen...
Kram
Marie

Emmas Vita Hus sa...

Vilka läskisar:-) Tack för kommentaren om vårt kök, var med på utlottningen om köksredskap från Rice!

Kram!

Frida sa...

Jösses vilka fina dräkter, det kallar jag verkligen hantverk!
Kram Frida

Viveka i Bläckhornet sa...

Hua va farliga de ser ut!Håller med dig ,skulle inte vilja möta dem ensamma under en skogs promenad.
Men de verkar ha lagt ner en hel del jobb.
Kram Viveka

Sofie sa...

Oj va häftigt, men läskigt också! Såg väldigt äkta ut! :) Näää dom där killarna vill man verkligen inte stöta på i skogen! :) kram

Annika sa...

Tack för den fina kommentaren hos mig...och ja nu är det inte någon tvekan..jag ska måla hyllplanen i skafferiet och sätta spets..ditt var kanonfint...
Vilken grej det där med live spelen, riktigt fina dräkter de gjort men precis som du säger inte vill man möta dem en kväll i skogen...
Kram Annika

Hannis sa...

Snälla,snälla låt mig aldrig behöva möta det där gänget*skrattar*

Men otroligt vilket engagemang och skapande.
Imponerande!
Och framför allt skönt med intressen.
Sonen har alltså ärvt mammas talang för skapande!

Hoppas du mår bättre och att solen nått fram till er också.

Härlig helg önskar jag dig/
KRAM Hannis

Anonym sa...

Nej gud, vad rädd jag hade blivit... men vilket häftigt intresse!!

Anonym sa...

Å himmel! Jeg hadde fått sjokk om jeg hadde møtt denne gjengen, eller bare den ene...

Anonym sa...

Av en lite slump hamnade jag här på din sida idag... Himmel så vackra bilder du har här med allt möjligt vackert.

Kunde inte låta bli att kommentera detta som din son är så intresserad av. Jag har aldrig hört talas om det och ännu mindre sett något liknande. Sååå häftigt !

Och vilka fantastiska dräkter. Det kan man verkligen kalla hantverk. Jätte fina är dom... fast jag tror ju inte att jag hade hunnit uppskatta detta hantverket om jag skulle råka på någon av dessa "varelser" i blåbärsskogen... hi hi !

Jätte roligt att du visade detta för det var som sagt något helt nytt för mig.

Nu ska jag fortsätta titta på alla dina intressanta inlägg du har här.

Kram Kram

Related Posts with Thumbnails