lördag 1 mars 2008

Barndomsminnen......

Visst är denna lilla mjölkkanna med tillhörande sockerskål helt underbar?
Jag trodde när jag som liten fick dessa underbara ting av "Elsa på berget" att detta var leksaksporslin för barn. Men icke - jag har fått berättat för mig att dessa små porslinssaker från Gustavsberg användes under kriget i ransoneringstider. Det var varken gott om grädde eller socker... därav storleken. Vad ÖK står för - vet jag inte - är det någon som vet är jag glad om ni hör av er? Tyvärr tänkte jag inte på att fråga som liten.
"Elsa på berget" var en tant som hade sitt hus bredvid den gamla skolan i byn där jag bodde som barn. Till henne fick man alltid komma och tina upp fötterna efter en dag på skridskobanan, på sommaren för att plocka äpplen från hennes äppelträd eller dricka hallonsaft och äta nygräddade kanelbullar. Hos henne var dörren alltid öppen och vi var alltid en massa ungar som lekte där. Och det var hos henne vi lärde oss leka burken, röd vita rosen, spela skitgubbe och rulla mattrasor. Hon hade ett hjärta av guld men hon drog sig inte för att säga till oss på skarpen om hon tyckte vi inte skötte oss - en tant som vi alla barn hade stor respekt för och som var guld värd för oss bondungar.
I hennes kök fanns ett stort skafferi man kunde gå in i och jag har alltid drömt om att ha ett eget sånt och nu har den drömmen gått i uppfyllelse - även om man bara kan ta ett litet steg in i vårt skafferi - men det går iallafall att stänga skafferidörren bakom sig när man väl är inne - men mycket mer är det inte........
I en låda i garaget hittade J ett antal underbara glasburkar som skall fyllgylla vårt skafferi så småningom med en massa "gottigheter" - ni ska få se mer när det är färdigfixat - först ska de läckra burkarna diskas.
Hittade också en liten kryddskål av glas i gömmorna - den fick bli pepparkar....med träsked.
Här målas det annars för fullt för att matsalen ska bli klar någon gång.......det räckte inte med 2 målningsrundor utan det lär bli en 3:e för att det ska bli bra.....suck - men vad gör man inte.
Tack alla underbara bloggvänner för era kommentarer och egna berättelser om - tillfälligt borttappade barn.....tur att alla historier slutat lyckligt. Ha en bra start på veckan!
Kram Ann

18 kommentarer:

husnummer30 sa...

Vad fina saker du visar! Har tyvärr ingen aning om vad "ÖK" står för, men söta är dem!

Hoppas att helgen varit bra! //Jill.

junhe sa...

tack för titten på ditt fina ögongodis/ mvh junhe

Tidsmästarinnan sa...

fin historia som hör till de här små porslinsgodbitarna! (och det ser ju onekligen mycket mer ut med sockerbitarna på det pyttelilla fatet :-)
Vad bra att du skrev om att tappa bort varann i affärer, det ska jag tänka på att prata med min lilla tjej om också.
Vilken tur att allt gick bra!
(och grattis till kamerorna bägge två!)

Tidsmästarinnan sa...

alltså, jag menar, vad bra att du skrev att ni hade pratat med din pojke om vad man ska göra om man tappar bort varann...
nu är det nog läggdags snart :-)

My Lovely Things sa...

åh vad fina saker du visar...
den lilla kannan och sockerskålen är så fin...

va d nostalgisk jag blev när du beräätade om diin tant...

jag har oxå några favorittanter som man var hos som liten...det var så mysigt...

men den bäst aav dem alla var min farmor..är var så go.....var allt för mig...

trevliga konserveringsburkar...jag är ett glas freak...

ha det gott..
kram anna

Hemma hos Klara... sa...

Vilka härliga minnen!! Kan det vara porslin från något nedlagt café?? Jag har något liknande hemma, assietter från ett Folkets Hus.

Ha det så bra!
Kram Helena

husnummer30 sa...

Hej igen!

Om du är intresserad finns det nu lite mer info på blomsterlönnar på min blogg.

Ha det bra!! //Jill.

Frida sa...

Roligt att höra om dina barndomsminnen! Fint porslin!
Kram Frida

bykerstin o. butikblandannat sa...

Vad mysigt det är med barndomsminnen... Kul att läsa! Tror jag ska satsa på att som gammal bjussa på en massa saft å bullar så man blir ihågkommen ;) Härligt med ny kamera! Vill också ha.... Må så gott! Kram Stina

Doften av vanilj sa...

Vilken härlig tant, den där Elsa verkar ha varit! Gulligt porslin. Vet ej vad Ök står för/ Kram

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Mycket fint!!!

En solig, vårig hälsning !!
Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥
~~~`*'*´~~~

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Go middag!!!!

Jo Egypten, älskar det...har faktiskt varit där 2 ggr. För evigheter sen o kollade på pyramider o Museeumet i Kairo, innan barnen föddes.

Nu sensat var vi där -05 på vår bröllopsresa, med barn. Var då På Makadi beach i Hurgada. Helt uuunderbart!Eftersom vi bara var 1 v , så kände vi att tiden inte räckte till för besök i Kairo.

men vi ska absolut dit snart igen , o vara längre då.Faschinerand land....intressant.

Vartvar ni på er Egypten resa?
~~~~~~***~~~~~~~~
En solig, vårig hälsning från
♥Mamma Millan♥
~~~`*♥*´~~~

Frida sa...

Roligt att du gillar mina saker.
Ha en fin dag!
Kram Frida

Magdalena sa...

virkelig trivelig å besøke deg! jeg kommer igjen... :) Kram från Magny

Hannis sa...

Vad mysigt med dina minnen.
Hoppas att barn fortfarande får uppleva sånt.
Hade själv en bondmora jag sprang till och fick varm fet mjölk och kakor. Underbart!
Fina saker du har i dina gömmor=))

Kram Hannis

This is Kia sa...

Jättesöta små porslingodingar. Jag har också tagit in blåbärsris och det blommar. Det är små vita blommor och sedan blir i ljusrosa, undra om det kommer blåbär =)=)


Kramar Kia

Guldkorn i min vardag! sa...

Härligt med barndomsminnen, va härlig med tant Elsa, förstår att det var gott med hallonsaft o kanelbullar efter skridskoturen.
Det skulle nog finnas mer gott om såna tanter för barnen, det skulle nog uppskattas. Fast det är nog en svunnen tid tyvärr.
Sött porslin du visar.
Fina glasburkar hadde dom oxå(det var bättre förr)
Kram Ulla-Bella

Anonym sa...

Jag har en liten fyrkantig "skål-liknande historia" i ÖK-porslinet! Har den som kattskål i stugan. Den kommer från min pappas mormors hem och jag tycker den är så fin! Kul att du visade dina ÖK saker! Har alltid undrat vad ÖK står för men har aldrig fått något svar...Vi får väl forska vidare, du och jag!

Related Posts with Thumbnails