söndag 9 mars 2008

Efterlängtad kotte.....

Hej alla underbara bloggvänner - nu riktigt kliar det i tangentfingrarna av att få sätta igång med ett nytt inlägg. Sedan sist har en efterlängtad kotte kommit in i vårt hus - jag har letat så länge och till sist så hittade jag denna underbara kotte med sina grova detaljer.
Visst är den fin?
Den här helgen har varit full av inspiration - inte så mycket inredning men kulturellt. I fredagskväll åkte jag med mina arbetskamrater till Stockholm för att gå på Kungliga Operan och se Falstaff - Verdis sista opera och hans enda komedi, som av många är ansedd som hans allra främsta verk.
Jag skäms lite att säga det men det var första gången jag var på operan i Sth. Tidigare har jag rynkant lite på näsan åt opera utan att ha gett det en chans.......när jag nu blev tillfrågad att följa med kände jag att det var dags att bli mer kulturellt berikad. Nu har jag gjort det och vi hade en mycket trevlig kväll - det var riktigt bra - både roligt och lättsamt. För att förstå och kunna hänga med i handlingen fanns en textremsan med översättning på allt. Nu tror jag inte att det kommer att bli så många fler besök på operan för min del men jag kan iallafall uttala mig i ämnet utifrån mina egna erfarenheter........
I helgen fick vi också besök från släktingarna i Skåne - ett mycket efterlängtat sådant. Denna underbara vårbukett hade de med sig - helt fantastiskt vacker!
Våra gäster kom för att fira vår lille 6 åring och han blev så glad över det och alla de fina presenterna han fick. På lördagen var det en hel del planerande inför vårt historiska bröllopet - vi tittade på kläder, mönster och saker man kan ha till. Sedan packade vi kaffekorgen och åkte ut och tittade på platsen där vi skall vara. De gav våra släktingar en känslan av den historiska miljön och vi blev så glada att de blev inspirerade och tyckte om det de såg.
Under veckan har också påsken sakta men säkert smugit sig in i huset....ett par kitschiga vita ljusstakar har får en hönskrans i keramik som ljusmanchett i lantlig stil - tycker att den stilkrocken blev rätt OK - vad tycker ni ?
Dessutom har ett par keramikkaniner har intagit sin plats i murgrönabladen.....
Matsalen är nu färdigmålad - nu saknas bara nytt tak och taklister......men det kommer sen. Ha en bra fortsättning på söndagen!
Kram
Ann

26 kommentarer:

Helene på Rörvik sa...

Hejsan!
Vilken rolig och händelserik helg du har haft. Kotten är ju så fin, har kikat på sådana. Opera har inte jag heller varit på någon gång men de är säkert jättefint, de måste man ju besöka någon gång.
Hönsmanchetterna så söta tycker det passar bra ihop med ljusstakarna. Vi har varit en sväng på loppis men det blev inget handlat idag.
Ha en fortsatt fin söndag!
Kram Helene

Maria sa...

Tack för titten inne hos mig, det gjorde att jag hittade hit. Men jag tror faktiskt jag har varit här tidigare!!!

My Lovely Things sa...

vad roligt att du har fått din kotte..den är så fin....

låter så spännande med ert bröllop!!!
Att gifta sig är ett minne för livet!!!

Jätte trevliga höns till ljustaken det passar fin fint till påsk!!!

ha det gott..
kram anna

Lilla Blanka sa...

Ja, ojojoj, kotten är helt underbar!!!
Jag har tittat länge efter en sån kotte jag med..nu blev jag ännu mer sugen på att skaffa en :)
Och ljusstakarna är jättefina!
Kram & ha en bra söndagkväll!
Mia

Frida sa...

Hej!
Vilken fin kotte! En sån skulle man haft. Tycker dina ljusstakar är jättefina. Det är kul nu när man kan ta in påsken.
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram Frida

Marie sa...

Vilken underbar kotte, jättefin! Låter som du har haft en jätterolig helg full med olika aktiviteter. Ha en bra vecka!
Kram Marie

Hemma hos Klara... sa...

Cool kotte! Vad mycket spännande du gjort i helgen!

Ha en fortsatt härlig kväll!
Kram Helena

Linneagården sa...

Det är nog bara jag som inte äger en kotte snart....
Så fin ditt inköp är!
/madelene

Guldkorn i min vardag! sa...

Så underbart med operabesök live!!
Tror nog att det är skillnad att se det live, få uppleva kostymerna o färgerna o sången.
Gillar dina stakar o manchetterna var vrålsöta "i like pippibirds "
Låter härligt spännande med all planering inför bröloppet.
Har länkat dig hoppas det är ok?
Kram Ulla-Bella

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Härlig helg du haft! Har aldrig varit på opera heller, men skulle vilja. Underbara ljusstakar och ljusmanchetter för att inte tala om kotten-ljuvlig! Härligt!
Jag mailade Betty's, www.bettys.se ang. dok. som var slut vid det tillfället men nya var på väg och det slumpade sig så att det kom hem samma vecka som jag skulle till Borås. Annars hade de skickat det. Tag kontakt med dem så ordnar det sig säkert :D Jag tycker jättemycket om det och blev jätteglad för din fina kommentar!
Önskar dig en ny skön vecka!
kram
nina

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Hej!
Tack för titten hos mig , Nu hittade jag dig och det jag har sett älskar jag,så nu ska jag gå runt hos dig mer.
Kram Irene

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej där..såååå mycket fint1!!

j a sååå vackert!!!!Villa ha allt..så söt den lila kyckling machrtten är!!!

Ja opera....har varit oxå en gång,,var med skeptisk..nmen jisses så bra det var...Såg "Fhanthom of the opera", som just opera...inte musikal...men det hade bog med vart kul!!!


Önskar er en härlig vecka!
~~♥ Milliskramar ♥~~

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Liten sessa hälsar o tackar...likaså sessans mamma!!
hon blev så glad så för allt fint du skrev!!

~~♥ Milliskramar ♥~~

Anonym sa...

Jag gillade dina ljusmanschetter mycket...allt du visar är fint. Jag önskar att jag var lite mer "pyntig" av mig...men har det rätt avskalat härhemma. Det är nog för att jag tillbringar för mycket tid vid symaskinen och bakom kameran...glömmer allt annat :)
De små sidenrosorna kan du skicka efter från Panduro...www.pandurohobby.se
de finns i 10 pack och i en uppsjö av färger. De är ca 1 cm i omkrets.
Din lokala tygbutik kanske också har...vill du göra egna större tygrosor så finns det beskrivningar på det i Tilda böckerna...de finns också att beställa hos panduro.
Lycka till!

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Kotten är ju så fin! Jag vill också ha en... =). Samma gäller med ljusstakarna! Dom blev ju extra pampiga med påskpyntet =)
Ja hönorna och kaninerna var sååå söta!
Kram Anita

spetsar och änglar sa...

Skulle också vilja ha en sådan kotte.Den är ju så fin.

Ha det gott
Kram Heléne

me and alice sa...

Hej!
Vilken läcker kotte!!! En sån vill jag också ha.
Grattis till er lilla 6-åring...
kram Susanne

Tidsmästarinnan sa...

en kotte precis i min smak!!!
Kram!

Mitt Lantliv sa...

Nu blir jag sugen på att påskpynta, måste nog börja nu!

Så fina dina påsk saker är...

kram s

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vilka härlig påskpynt! Jag har snöat in lite på påskpryttlar nu...trots att vi egentligen inte firar mer än att barnen får påskägg:)

Ja, vi har en liten skrubb som är tänkt att bli ett fint skafferi. Man kan gå in där och jag har några hyllor, skåp och en extra frysbox där inne. Skulle vara kul att fixa till så att det känns som ett litet mysigt rum...

Kram Annica

Lilla Trollbacken sa...

Hej!
Vilken underbar kotte, får man fråga vart du hittat den!
Jättemysigt påskpynt. Ska försöka greja lite mer hemma!
Kram
Gabrielle

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken snygg o dekorativ kotte och vilka läckra ljusstakar! mari.

bykerstin o. butikblandannat sa...

Hej å tack för de peppande orden! Det värmer verkligen! Det går så mycket upp och ner när man ska försöka sig på nåt, men så är det ju med allt! Bara att tuta å köra och tänka positivt I guess... :) Läckra kottar, gillar dem verkligen! Visst är det kul att pröva lite kulturella saker som man annars kanske inte brukar gå på! Härligt med bra helg! Inte så långt kvar till nästa..(ps, var faktiskt en gammal bild från förra våren, så jag har inte sått nått ännu men blev så sugen :) Men tänkte så basilika snart för det är guld att ha i köket och slår affärens med hästlängder. Ja visst är det vårkänslor att botanisera bland fröpåsarna! Längtar efter egen trädgård..) Hoppas vi ses snart igen, kramar Kerstin

Anna - På landet Mot skogen sa...

Tack för titten inne hos mig!

Jättefin kotte. Och tulparerna är underbara!
Vilken rolig helg ni verkar ha haft!

Min M (2,5 år) blev väldigt förtjust i de färgglada äggänglarna. "Tycker om!" blev hennes utlåtande :)

Ha en fin dag!

Eva Agnes sa...

Den stilkrocken var mer än o, tycker jag. Riktigt underbar faktsikt.
Jag har bara varit på operan i Stlm en enda gång i mitt liv också.
Då såg jag Figaros bröllop av Mozart. Jag fick ingen med mig och var alldeles solo.
Jag njöt. Även av lokalerna som jag gick runt och inspekterade i pauserna.
Den var lång oeran och till sist satt jag där och nickade till.... :-).
Kramar Eva Agnes

Jessika sa...

Hej och tack för ditt besök!

Kotten tycker jag om, det har ännu inte kommit någon hem till mig.

Gillar äggänglarna, roliga. Det är ett pyssel som mina barn på 3½ och 10 år verkligen skulle gilla att göra med mig.

Operan har jag haft möjlighet att gå på i 18 år men det har aldrig blivit av. Jag har varit in i lokalerna i samband med mitt yrke men annars har det aldrig blivit av. Man kan tydligen köpa mycket billiga biljetter om man sitter på lite udda platser enligt kollega.

Roligt att besöka en ny blogg och få fler ideér.

Jessika i Gula Villan

Related Posts with Thumbnails