tisdag 11 mars 2008

Härliga dofter......

.....sprider sig i vårt kök - det är inte ofta jag önskar att det fanns luktblogg men idag gör jag det - för inget går väl upp mot doften av färska örter - eller vad säger ni ?
Ikväll skulle jag åka till blomsterhandeln och köpa frön och det gjorde jag - men jag hittade också dessa underbara örtskatter - Salvia, Timjan, Romarin och Oregano.
Här ser ni en utav mina favorit redskap - min örtsax som jag köpt på Kapitelhusgården i Visby på Gotland. Bredvid ligger en trave linnetrasor som jag fick i julklapp av min bästa vän Gerd.
Uppepå dessa trasor ligger tvålen Örtagårdsskrubb - en perfekt tvål efter en dag i Örtagården, både i verkligheten och de dagar man önskar att man hade tillbringat i en blommande Örtagård. Ja - så står det faktiskt på etiketten........man blir glad bara av läsa den texten.
Här kommer ett loppisfynd en gammal Pellerins Margarinlåda som jag fyllt med härliga örter.
Ett rosmarin träd hittade jag...
Och dessutom fick jag med mig hem två Olivträd till otroligt bra pris.
Ja - det hela började med era inspirerande bloggar om fröpåsar och förberedelse inför kommande vårsådd. Det kittlade i mina gröna fingrar att också få komma iväg och botanisera bland fröpåsar och såjord ;-) - men tänk så mycket mer jag sprang på.......
Visst är det kul att göra sådana fynd?
Ha det gott och tack alla som tittat in och som dessutom skrivit kommentarer - jag blir så glad att läsa allt ni skriver och tackar så för alla underbara tips och råd.
Kram till er alla!
Ann

14 kommentarer:

Betonggården sa...

Härligt med en massa örter! Jaja, snart är det mitten på mars, så våren lär väl kika fram snart. Det börjar klia i fingrarna ordentligt nu!

Du har en utmaning som väntar på dig!

Hoppas allt är bra med dig!

Eva Agnes sa...

Gröna växter och kryddväxter är så mustiga och livgivande.
Skojigt att du visar dem. Nu kan man ta itu med att tänka på våren på allvar.
Kramar Eva Agnes

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hellojsingen!!!

Maken hälsar o tackar för gissning o grattning!!!

ååå...vår i sikte!!!

Ha en härlig dag!!!Kram Millan!!!

C De-sign sa...

SÅ inspirerande...... ska nog ta mig en tur till blomsterhandeln.... ljuvliga bilder du visa, man känner DOFTEN!!! KRAM fr C

"M" sa...

Härligt med färska örter...jag är en basilikoman..hihi....det är snyggt som dekoration åxå i köket...

johanna sa...

Åhh så mysigt..älskar örter..jättefina bilder.
ha en riktigt skön dag
kraam

My Lovely Things sa...

åh ljuvliga öter..så härligt sprudlande och inspirerande inlägg..
jag bara väntar på lön..sen bär detiväg och inhandla allt det ljuva du visar..
älskar örter..odlar mycket örter på sommaren..
ha det gott.
kram anna

lottens vita och gröna sa...

hej ann! här har jag aldrig varit förrut, vad fint du har det! underbara bilder! kram lotten

Titti underkalas-eken sa...

Hej! Vilken toppenfin blogg du har! Så inspirerande!
Är det okej om jag länkar dej? :)

Lilla Trollbacken sa...

Hallå där tjejen,
Jag har också fyndat olivträd, har vi månde varit på samma ställe?
Ville ha massor där men fick behärska mej......
Kram
Gabrielle
Hälsa Gerd förresten om du träffar henne!

Frida sa...

Hej! Det är så fint med örtor och kryddor och luktar gott gör det. Jättefina olivtträd! Ett sånt skulle jag vilja ha.
Kram Frida

Hannis sa...

Jag är tokig i kryddor men lyckas dessvärre aldrig att få dom att överleva.
Får tjuva tips från dig=))

Kotten du skaffat är rysligt fin och jag gillade dina kitshiga ljusstakar också.

Kram Hannis

Tidsmästarinnan sa...

ååå, jag vill ha luktblogg NU! Kan inte Blogger fixa det? :-)
Jag vill bara springa rätt ut och börja tokplantera när jag ser dina vackra bilder, men jag får väl lugna mig lite så inte grannarna tror man har blivit heltokig.
Kram!
S

Myrrabutiken sa...

Tack för kommentaren, vad jag blir GLAD!!Jo jag ska skynda mej att öppna upp butiken : )Kramar/Jenny

Related Posts with Thumbnails